Sunday 30 December 2012

REFLEKSI MINGGU KETIGA BELAS



Assalamualaikum w.b.t..dan salam bestari.....

      Berjumpa lagi kita pada minggu ketiga belas ini tapi tugasan kali ini amat susah dan saya terpaksa menyiapkan semua tugasan yang diberi dan tiba masa untuk saya update dalam blog saya.Saya memohon beribu keampunan kerana lewat update blog yang minggu ketiga belas ini.Tugasan kali ini amat menyusahkan saya kerana ia memerlukan ketelitian dan kesabaran.Pada minggu ini kami diberikan dua tugasan iaitu menbuat MARKAH PELAJAR dengan menggunakan MICROSOFT OFFICE EXCEL dan satu lagi ialah BELANJAWAN dan tugasan ini dibuat dalam OPENOFFICE SPREADSHEET.Pada minggu ini Pn Hafizah Menerangkan satu-satu cara untuk membuatnya tetapi saya tidak faham sepenuhnya apa yang diterangkan oleh puan hafizah pada hari itu,dengan tunjuk ajar kawan-kawan seperjuangan akhirnya saya dapat menyiapkan tugasan yang diberi ini.Alhamdulillah.....

Jom kita kongsikan cara-cara untuk membuat BELANJAWAN dan MARKAH PELAJAR.Kalau anda semua nak tahu bagaimana hendak membuatnya ikutlah cara-cara ini...=)

Cara-cara untuk membuat Belanjawan dengan menggunakan OPENOFFICE SPREADSHEET.


untuk makluman semua kamu semua kena install Openoffice dekat Laptop masing-masing seperti gambar diatas..


Klik dekat Spreadsheet..


inilah  hasilnya apabila kita klik spreadsheet tadi.Disini bolehlah kamu tulis belanjawan kamu yang kamu belanjakan seharian itu.


Inilah contoh belanjawan yang telah siap..


Untuk buat tarikh-->right klik-->format cell-->pilih format date yang anda nak-->klik ok seperti anak panah yang ditunjukkan diatas-->untuk tarikh yang seterusnya cuma copy dan paste jerr...


untuk mendapatkan Jumlah belanja: Klik sum-->hightlight kotak  perbelanjaan hari pertama seperti gambar diatas-->enter-->dapatlah hasilnya.

Elaun bulanan: Diisi secara manual

Manakala Baki bulan lepas: guna formula sum-->Klik kolum baki bulan lepas pada bulan sebelumnya.

Jumlah masuk: -->Guna formula sum-->klik kolum elaun bulanan tambah(+) dengan baki bulan lepas-->enter-->dapatlah hasilnya..


Untuk baki : Masukkan formula manual iaitu klik dekat simbol (=)-->klik kolum jumlah masuk-->tekan simbol tolak (-)-->klik kolum jumlah belanja-->enter-->dapatlah jumlahnya..

Ulang langkah yang sama untuk membuat belanjawan sehingga satu tahun.Pada setiap sheet jangan lupa rename bulan secara tersusun sehingga sampai satu tahun iaitu bulan disember.

  
Inilah contoh belanjawan saya bagi bulan terakhir iaitu bulan disember..
Senang jew kan??...

Seterusnya saya akan tunjukkan..
.
Cara Membuat Markah Pelajar dengan Menggunakan MICROSOFT OFFICE EXCEL.

 
buka microsoft office Excel

 keluarlah macam nie...kotak pertama bolehlah isi bilangan nama pelajar dan diikuti dengan subjek matapelajaran yang ingin diisi.


ini contoh bilangan dan nama pelajar yang telah siap...


Buat senarai markah dalam kotak macam nie-->bold-->define name kotak nie.


 Cara untuk define name: Pergi tempat formulas dan klik-->cari define name-->tulis nama supaya senang kita nk isi markah.


Buat kotak untuk AVERAGE,MAXIMUM,MINIMUM ,STANDARD DEVIATION dan subjek seperti yang diatas.

Untuk item diatas menggunakan cara yang sama cuma tukar perkataan sahaja contohnya ,Min,Max dan sebagainya.

Min =Minimum
Max =Maximum
Stdev = Standard Deviation


Bilangan pelajar mengikut gred.sistem ini dimasukkan secara manual


ini laporan markah yang telah saya siapkan..=)
Mudah jew kan kawan-kawan..
Selamat mencuba dan selamat malam..

 

SMILE ALWAYS....
GOOD NIGHT MY FRIEND>>>


















No comments:

Post a Comment